Varmt välkommen som medlem i Bankeryds Scoutkår!

Något av det viktigaste för dig som ny medlem att veta med vår verksamhet är att vi är en ideell förening och inte ett företag. Inga ledare får betalt för sin insats, alla i föreningen engagerar sig för att de vill att barn och unga ska få uppleva scouting, och för att de inser att det är vi som är medlemmar som tillsammans måste få verksamheten att fungera.

Att du och/eller ditt barn är medlem i Bankeryds Scoutkår innebär att ni nu är ”delägare” i vår förening och därmed delansvariga för vad vi gör och hur vi gör det. Det innebär både roliga och lite jobbiga saker, nämligen att du kan påverka och att du måste bidra.

Roliga saker

Som medlem får du delta i vår verksamhet under terminerna och vara med och påverka vad vi ska göra kommande terminer genom att rösta på årsmötet, som vi kallar för kårstämma. Du får möjlighet att gå på Scouternas utbildningar och åka på läger och äventyr runt om i världen. Du är försäkrad under mötena och har möjlighet att låna scoutstugan om du till exempel vill ha ett födelsedagskalas eller ett tält om du vill ut och campa. Du får också Scouternas tidning hem i brevlådan.

Lite jobbigare saker

I vår kår tycker vi inte att man ska behöva vara duktig på att sälja saker för att kunna vara scout. Dock är det så att våra ”fasta” intäkter i form av medlemsavgifter samt kommunalt och statligt stöd bara precis täcker våra fasta kostnader i form av hyra, el, sophämtning etc. Det betyder att all verksamhet vi gör, och allt material från knoprep till tält måste betalas på något sätt. Och det är vi som är medlemmar i kåren som måste hitta en lösning för att betala det. Det innebär att vi har förväntningar på dig som förälder/anhörig att du är med och hjälper till.

Vårt löfte

I gengäld lovar vi dig insyn i vår verksamhet genom inbjudan till kårhajker och ceremonier som Sankt Georg, utskick av nyhetsbrev, information på webb och Facebook samt inbjudan till årsstämman där du som medlem kan påverka genom att skicka in förslag eller genom att ställa upp för en post i styrelsen. Dessutom lovar vi dig att bedriva bra och utvecklande verksamhet för ditt barn.