Måste man vara friluftsnörd och knopexpert?

Nix. Du behöver inte ha någon som helst förkunskap för att kunna vara ledare. Precis som vi låter barnen jobba i patruller för att lära sig samarbeta och se varandras styrkor jobbar även vi ledare i patrullform och hjälper varandra eftersom vi är bra på olika saker. Givetvis finns det också riktigt bra kurser i allt från friluftsliv till scoutmetod och ledarskap som vi kan gå så att även vi utvecklas.

Hur mycket tid tar det?

Utöver träffarna på vardagskvällarna under ”terminstid” brukar varje avdelning ha en hajk över en helg och så en eller två planeringsträffar. Till det kommer de gemensamma aktiviteterna i form av kårhajk, St Georgsfirande etc och någon ledarträff där vi har trevligt tillsammans. Alla har vi jobb, studier, familj och annat viktigt i livet så ingen kan delta på allt men vi hjälps åt och löser det tillsammans, och vi har väldigt roligt ihop både vi vuxna och tillsammans med barnen.

Måste jag säga ja direkt?

Inte alls. Varför inte börja med att testa att vara med några möten och/eller en hajk med den avdelning du känner dig nyfiken på? Flera av våra nuvarande ledare har kommit in i kåren genom att först vara med på ett läger eller liknande och känt på verksamheten och människorna.

Vad händer om jag säger ja till att bli ledare?

Vi lovar att ta väl hand om dig! Det du behöver göra som ny ledare är att bli medlem i kåren och skaffa dig ett scoutplagg (scoutskjorta eller scouttröja samt halsduk) som du kan ha på våra möten. Dessutom måste du precis som alla våra ledare gå en kurs som heter Trygga Möten som handlar om hur vi förebygger mobbning. Kursen kan du gå som webbkurs via dator eller mobiltelefon.