Medlemsavgiften i vår kår är just nu (2018) 300 kronor per termin.

Kostnader som tillkommer utöver medlemsavgiften är deltagaravgift för hajk 1-2 gånger per termin samt sommarläger. Alla i vår kår, även ledarna, betalar medlemsavgift.

Tyvärr är det så att våra medlemsavgifter inte räcker för att täcka kostnaderna för vår verksamhet. Vi försöker i möjligaste mån undvika att våra scouter ska behöva sälja saker (bingolotter, schampo, underkläder etc) och har istället valt aktiviteter där vi genom arbete tjänar in de pengar vi behöver för verksamheten.

Så här ser vår ekonomi ut

Våra totala kostnader  för ett års verksamhet är ca 170 000 kronor.

Våra fasta kostnader i form av hyra, el, sophämtning, försäkring etc uppgår till ca 50 000 kronor per år vilket faktiskt ganska precis motsvaras av våra (på kort sikt) relativt ”fasta” intäkter i form av medlemsavgifter, statsstöd och kommunbidrag.

Kvar blir då 120 000 kronor som är vad själva verksamheten kostar, dvs det vi måste betala för allt från toalettpapper och fikabröd till knoprep, nya tält och kostnader för läger/hajker under ett år.

De senaste åren har vi finansierat dessa 120 000 kronor huvudsakligen genom följande aktiviteter:

• Vårloppis 16 000 kronor
  • Vägstäd 8 000 kronor
  • DreamHack 45 000 kronor
  • Deltagaravgifter 45 000 kronor

För att detta ska fungera behöver vi vara många scouter, ledare och föräldrar som ställer upp och jobbar på loppis, vägstäd och framför allt DreamHack. Blir vi för få som vill jobba måste vi hitta andra sätt att få in pengarna på eller höja medlemsavgifterna.

Försäkringar

Kåren och alla våra medlemmar är försäkrade genom Svedea Specialförsäkring. Läs mer om våra försäkringar på Försäkringsinformation.