Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta eller scout-t-shirt med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Du kan beställa dina scoutplagg via kåren, vi har provstorlekar i stugan och ett litet lager av vissa plagg, eller direkt på www.scoutshop.se där det också finns andra scout- och friluftsartiklar.

Priser (per augusti 2018)

• Skjorta barnstorlek 289 kr
  • T-shirt barnstorlek 139 kr
  • Svenska scouthalsduken (blå med flerfärgad kant) 69 kr
  • Bankeryds kårhalsduk (röd med blå kant) 60 kr (finns ej på scoutshop)
  • Bankerydsmärket 25 kr (finns ej på scoutshop)
  • Distriktsmärke Norra Småland 20 kr (finns ej på scoutshop)

Betalning

Har du köpt från kåren betalar du enklast genom att swisha till 123-658 34 13 eller sätta in pengarna på Bankgiro 5440-5261, glöm inte ange scoutens namn och att det rör sig om scoutplagg.

Här kan du läsa om märkesplaceringen på scoutdräkten

I den här pdf:en kan du se hur du ska placera märkena på skjortan.