Här kommer vi spara alla uppgifter som skickats ut tidigare

2020-11-14 – Äta Ute

En viktig del i scouting är att kunna vara mätt och glad när man är ute på äventyr. Det här gäller ju inte bara när man är på hajk eller läger, utan även till vardags, när man ska mellan aktiviteter eller på eftermiddagen när man ska göra mellis själv eller med kompisar. Vi i scouterna vill gärna slå ett slag för att äta ute – allt smakar så mycket bättre och det är så mysigt att sitta vid elden, eller höra pyset från gasolköket eller doften från spritköket. Och för er vuxna (eller barn som börjat med det svarta guldet redan) – kokkaffe ute är ett av livets höjdpunkter.
Här kommer lite tips först på hur och när det är mysigt att laga och äta mat ute, och sedan lite förslag på maträtter som passar extra bra att laga ute.

Instruktioner och recept

2020-11-17 – Chiffer

Chiffer är en hemlig skrift som man behöver en nyckel för att kunna lösa. Här kommer en liten övning som scouten själv eller med hjälp av er föräldrar kan sätta tänderna i.
Vi lägger även med en chifferfont som ni kan använda på datorn för att enkelt kunna skapa fler chiffer, perfekt om ni har en vetgirig och problemlösande scout i huset.

Instruktioner och övningar

Chifferfont

2020-11-24 – Natur och scoutkunskap

Denna vecka kör vi en tipspromenad för att testa scouternas (och kanske föräldrarnas) kunskaper om scouting och natur.

Instruktioner och frågor

2021-01-19 – Matlagning

Vårt första möte blir ett smaskigt uppdrag. I scouterna lagar vi ju ofta mat tillsammans för det är ju viktigt att kunna se till att man är mätt och glad vad man än har för sig, både ute i skogen och hemma i vardagen. Uppdraget är att ni ska laga mat, eller hjälpa till att laga mat till er familj, någon gång den här veckan.

Instruktionsvideo

Instruktioner i text

2021-01-26 – Orientering

Inom scouterna använder vi ofta karta och kompass för att ta oss fram till rätt punkt för en aktivitet under hajk eller läger.
Veckans uppgift består i att samla bokstäver på kontroller vi satt ut på lite platyser i Bankeryd, så ta med en förälder ut på en promenad och navigera rätt.
Det finns vidare instruktioner och två slingor bifogade i dokumentet nedan, en uppe runt Nyarpsstugan och en nere runt Furuvik.
Ni väljer själva om ni vill köra båda slingorna eller om det räcker med en.

Instruktioner och kartor

2021-02-02 Photochallenge

Den här veckan kör vi live-möte 18:30 tisdag 2/2 och gör en photo challenge tillsammans. All info finns i dokumentet ”Photochallengedistans” nedan
Det ska bli så kul att ”ses” igen ? Det går också att göra uppgiften i efterskott.

Ämne 1: MYS Kollage av inskickade bilder MYS
Ämne 2: Utifrån och in Kollage av inskickade bilder Utifrån och  In
Ämne 3: SNÖ Kollage inskickade bilder SNÖ

PhotoChallengeDistans

2021-02-09 Bygga en Lykta

Vi scouter övar oss ju mycket på hantverk och att bygga, och den här veckan utmanar vi er att bygga en LYKTA i någon form. Lyktan är ju en viktig symbol i scouterna. Vad tänker du på när du hör ordet lykta? Och hur kan du skapa något utifrån det? Ta ett kort på det du gör och skicka in till oss, så lägger vi upp det på denna sidan.
Vad kan man bygga då? Kanske i snö ute som man kan sätta ett ljus i. Eller så kan man bygga i papper med en flamma i kartong som du målar. Eller så staplar man bollar. Eller bakar en kaka i form av en lykta. Eller så ???… Det ska bli såå spännande att se vad ni hittar på!

Mer information finns i dokumentet nedan
ByggaLyktaChallengeDistans

2021-02-17  ChifferVandring

Nu under sportlovet har vi lagt en liten slinga från scoutstugan upp till Vindskyddet ovanför Hundklubben. På vägen finns 6 kontroller med chiffer, svaren bildar en fras.
Mer information och nyckel för chiffret finns i det bifogade dokumentet. Karta till slinga finns i denb andra länken (Google Maps)
Glöm inte att ta med lite fika och ha en riktigt skön vandring.

ChiffervandringTubbarpVindskydd

Karta till vandringen

2021-02-23 Distansbakning

Den här veckan ska vi ha matlagningsmöte. Vi ska baka semlor tillsammans och fika! Man kan välja lite hur man vill göra utifrån vad man blir nyfiken på och vad man har för grejer hemma.
Vi ses i jit.si kl 18:30-19:30 på tisdag 23/2, vår vanliga tid.

Eftersom det kan vara bra att förbereda lite hemma innan så skickar vi ut det här i förväg så ni kan titta igenom vad ni vill göra under mötet och att ni har sakerna hemma. Ni behöver inte göra degen i förväg, utan vi gör allt under mötet.
I länken nedan finns även ett par recepttips och annat som är bra att tänka på.

Bakmöte

Här finns bilderna på kvällens skapelser

2021-03-02 Rita – Gissa

Ikväll ska vi utmana varandra i konstnärliga och kluriga aktiviteter.
Vi kör på Jitsi och som vanligt så börjar vi 18:30 och slutar ungefär 19:30.

Här kommer länken till skribbl.io om ni vill köra med kompisarna